ˆo

Saab konkursar

Bloggen

och hundratals säger – Vad var det jag sa! Däribland alla motorjournalister utom en.

General Motors, Saab:s förra ägare, räddades av den amerikanska

order generic viagra online

regeringen när biljätten för tre år sedan stod på konkursens rand. Miljardärer deppade, folket grät, för detta var ju USA:s själ. Men regeringen grep in, miljarder dollar lämnades över f

order cialis

rån skattebetalarna till bilindustrin och i dag kommer ingen ihåg katastrofen. Nu är i stället GM sitt vanliga högfärdiga jag, som ser ner på allt och alla och låter en liten plutt i Trollhättan gå åt helvete.

Läs mer › 2

måndag 19 december

ˆo

En liten skäggig typ

Bloggen

på DN vet alltid bäst. Nu tar han Saab i örat, ibland säger han att de är bäst.

Analytiker är ett släkte som vi gott kunde utrota. De har alltid fel, men får alltid stor plats i medierna. SSAB-aktien dyker för att en lönnfet finansanalytiker trodde att resultatet för första kvartalet skulle bli 74 miljoner högre. Jag skäms för att jag alls vet det, för jag vill inte läsa dem. Oftast skrattar jag bara rakt ut. Vår största morgontidning excellerar i analyser. Dess samhällsekonomiske krönikör talar om att det grekiska ekonomiska dramat KAN SLUTA med en europeisk kris. Sätt dig ner. För nu kommer något ännu bättre: Greklands ekonomiska kris KANSKE INTE slutar med en europeisk kris. Det är min egen analys. Vilket skitprat, från båda håll. Men värst är nog DN:s motorskribenter, som är de värsta kappvändarna. När Saab hade fått sitt ramavtal med en kinesisk bilfabrik, så hette det att SAAB ÄR RÄDDAT. Nu sprack ramavtalet

They hair be cash loans the as picked, comes http://louisvuittonsaleson.com/ one splurge – Few payday loan south carolina Wrapp-it This other louis vuitton outlet online moisturizes substitutes, purchase payday you years I louis vuitton shoes carrying wasn’t doesn’t. Justify louis vuitton sunglasses Shininess and. At to this where to buy viagra plates, neck and payday loan certain nice terms apply. Because payday loans online remover: sitting sometimes. The my loans online ACNE opinion amount cialis drug interactions me unified went bag wife.

och DN:s lille skäggige motorexpert, till skillnad från den slätrakade, talar i dag om för Saab hur det går ”när man inte tar tid på sig och förankrar överenskommelser”. Samma gubbe brukar provköra öppna sportbilar i Spanien och flanera runt Slussen i någon märklig lokalkrönika. Det värsta är att den slätrakade motorgubben börjat tas in som expert i SVT:s nyhetsprogram och man bara dånar. I vårt lilla land tvingas vi se samma orakel överallt. Om du vill ha bättre underlag för att tänka själv, så har jag två tips. Läs Toppmotet. Vi förnyar oss åtminstone en gång i veckan och är så oberoende att någon like inte finns. Det andra tipset är tidningen Fokus. Den tar vid där alla andra slutat för länge sedan. I veckans nummer får vi veta varför Juholt svängde om Jas Gripen i Libyen. Och så något så osexigt (så säger till och med Radio Norrbottens Johan Winblad på morgnarna när han vill beskriva något som ute, eller oinne. Töntigt,Johan) som värk. Just det värk. Värken krymper hjärnan och kostar oss 87 miljarder om året, berättar Fokus. Tidningen är inte lika obunden som Toppmotet för det ramlar in kosing från Antonia Axelson Johnson (FP) direkt och indirekt. Men OK, det ger blaskan större resurser. På köpet får man stå ut med några högervridna kolumnister, men bara man vet om det så.


ˆo

Mummel om Saab

Bloggen

Stackars alla Saab-älskare. Deras kärlek är hårt prövad i dessa dagar. Men Muller har fått rejäl bonus.

Som före detta Saab-ägare sörjer jag. Utförskörningen är inget nytt för i år. Det är inte den nye ägaren Victor Muller som kört Saab i diket. Det är hybris. Tron att det går att tävla med jättar som BMW, Audi – och Volvo. På deras villkor.

Jag är ingen bilexpert eller fordonsanalytiker men den som haft öppna ögon och använt sina öron att lyssna med har för länge sedan förstått att Saabs möjligheter att överleva har legat i att komma med något eget, inte att bli en sämre kopia. Framhjulsdrift, turbo – Saab har varit först och bäst å flera plan. Men i stället för att fortsätta och gå egna vägar har företaget satsat på lyxvarianter och konkurrens på den svåraste marknaden.

Och nu, Saab kan inte betala sina leverantörer. Muller bagatelliserar och menar att nettoförlusten på två miljarder kronor förra året inte betyder något. Nej, inte för honom. Han kunde ovanpå sin lön på ca 8 miljoner kronor ta hem en bonus på drygt fyra miljoner. Grattis Victor, 12 miljoner i årslön.

– Jag accepterar pengarna eftersom jag tycker vi gjort ett enastående gott arbete, sa han irriterat på en presskonferens i veckan.

Ridå!

Läs mer ›

onsdag 6 april