GuldA?lder

fAi??r svenska medier...igen

Var ska mediernas miljardvinster 2010 satsas? I utdelning till Ai??garna sannolikt, till utveckling av nya medier ja, men knappast pA? klassisk journalistik. Och nu driver de kommersiella medierna en hA?rd kampanj mot public service, trots att de sjAi??lva badar i pengar. Regeringen hakar pA?, fAi??r nu handlar det om ideologi. Makten Ai??ver medierna, makten Ai??ver nAi??ringslivet och den politiska makten ligger nu i samma hand.

media3

GlAi??m domedagens siffror och bulletiner frA?n 2009. Det Ai??r guldA?lder fAi??r svenska medier igen. Det gA?r inte lAi??ngre att kAi??pa tid fAi??r tv-reklam. Allt Ai??r slutsA?lt. Mediehuset Bonniers gjorde en vinst pA? 2 miljarder kronor 2010. Gamla sorgebarn som Svenska Dagbladet levererar vinst, landsortspressen har svarta siffror och kvAi??llstidningarna gAi??r vinstrekord.

SA? nu Ai??r den intressanta frA?gan ai??i?? vad ska medierna satsa sina stora vinster pA?? Och varfAi??r vill regeringen sAi??nka public service trots att de kommersiella medierna simmar i pengar.

TV4-chefen Jan Scherman tillhAi??r de som driver den nyliberala kulturministern framfAi??r sig nAi??r det gAi??ller Sveriges Radio och Sveriges Television. FramgA?ngsrikt predikar han att SVT:s sponsring av sportprogram mA?ste upphAi??ra. De promille av reklammarknaden som den sponsringen drar in stAi??r samma marknad, sAi??ger han. Och redan har politiken hAi??rsammat hans A?sikt. SVT gA?r publikt alldeles fAi??r bra fAi??r att de kommersiella kanalerna ska vara lugna. Sak samma med radion, som inte ger reklamradion nA?gon ro. SA? nu fAi??reslA?s public service fA? mindre intAi??kter och rAi??ster hAi??js fAi??r att skrota radio- och tv-avgiften.

SVT otaktiskt

Lite otaktisk fA?r man nog anse SVT-ledningen vara. I den publikt oerhAi??rt lyckosamma satsningen pA? underhA?llning och sport, sA? borde SVT ha satsat pA? ett par nya samhAi??llsprogram vid sidan av Uppdrag granskning, Rakt pA? med Sverker, nA?gon enstaka dokumentAi??r och Korrespondenterna. Det Ai??r fAi??r tunt med program som speglar Sverige och utlandet och det Ai??r fAi??r tjockt med underhA?llning och lek. Och snart Ai??r de mycket framgA?ngsrika sportprogrammen i SVT borta ai??i?? de penningstinna kommersiella kanalerna med TV4 i spetsen ligger just nu och kAi??per upp alla sAi??ndningsrAi??tter pA? sportsidan.

SR smartare

Sveriges Radio Ai??r lite smartare i sitt agerande mot politiken. FAi??rst tar den moderate vd:n Mats Svegfors fajten med kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth(M) nAi??r det gAi??ller hennes ambition att snAi??va in friheten fAi??r public service. Till exempel ska de inte fA? gAi??ra nya satsningar i sin verksamhet utan att fAi??rst ha fA?tt klartecken av byrA?kratin och indirekt regeringen. Och dAi??rmed fA?r alla konkurrenter tillgA?ng till alla nya idAi??er i SR och SVT. Till exempel hade SVT Play aldrig kunnat startats om de nya reglerna gAi??llt. Men SR tar alltsA? strid samtidigt som man Ai??r vAi??ldigt tung i sin samhAi??llsbevakning. Och nu startar Radioleaks, dAi??r lyssnarna anonymt kan lAi??mna tips om oegentligheter i samhAi??llet. Du behAi??ver inte ens tala med en journalist fAi??r att lAi??mna ditt tips.

Pressen Ai??kar starkt

Dagspressen Ai??kade sin annonsfAi??rsAi??ljning med 10 procent under 2010 och kvAi??llspressen med hela 17 procent. DA? Ai??r att mAi??rka att tappet i dagspressen 2009 var nAi??ra 20 procent, sA? A?terhAi??mtningen fortsAi??tter i hAi??g fart under 2011. TillvAi??xten fAi??r tv-reklam var 18 procent under 2010, visar fAi??rsk statistik och nAi??tannonseringen slog rekord med en uppgA?ng pA? nAi??ra 15 procent. Och frA?n en visserligen lA?g nivA? sA? fAi??rdubblade webb-tv sin reklammarknad till 150 miljoner kronor. Webb-tv har faktiskt passerat bio som mediekanal. LAi??gg sA? till lAi??splattor som Ipad, dAi??r fAi??rsAi??ljningen bara Ai??kar, och dAi??r man fAi??rsta kvartalet 2011 ocksA? kommer att mAi??ta reklammarknaden fAi??r fAi??rsta gA?ngen. De nya medierna tar marknadsandelar, men papperstidningarna och tv-reklamen Ai??r fortfarande ojAi??mfAi??rligt stAi??rsta inkomstbringaren fAi??r mediehusen.

TV4 och Expressen vinstmaskiner

En av jAi??ttarna, Bonniers, hade 2010 en omsAi??ttning pA? Ai??ver 30 miljarder kronor. Resultatet fAi??re finansnetto var 2,1 miljarder. Koncernens annonsintAi??kter Ai??kade med nAi??ra 8 procent. I affAi??rsomrA?det dAi??r TV4 och Expressen ingA?r blev resultatet 1,2 miljarder kronor. De gamla A?ngloken stA?r fAi??r halva koncernens resultat medan alla pratar nya medier. Bonniers affAi??rsomrA?de Books gav ett netto pA? 720 miljoner!

AB online i nytt rekord

Schibsted Sverige som Ai??ger Aftonbladet och Svenska Dagbladet gjorde 2010 en vinst pA? 502 miljoner kronor. Aftonbladet bidrog med 310 miljoner och SvD med 92. Intressant Ai??r att AB online, alltsA? nAi??treklamen pA? Aftonbladet drog in hela 107 miljoner i vinst! Sannolikt svenskt rekord pA? nAi??tet. Ute i landet gick Sydsvenskankoncernen med 45 miljoner i vinst 2010 frA?n ett stort minus A?ret innan.

Utdelning och nya medier?

Den stora frA?gan Ai??r vad mediehusen gAi??r med sina stora vinster. Upplagorna viker kraftigt och tidningarna redovisar dA? hellre rAi??ckvidd, alltsA? hur mA?nga som lAi??ser tidningen inklusive den pA? nAi??tet. Ingen gAi??r nA?gra allvarliga fAi??rsAi??k att bAi??rja ta betalt pA? nAi??tet, men eftersom intAi??kterna bAi??rjar komma pA? webben Ai??r en gissning att satsningen dAi??r fortsAi??tter. Liksom att sAi??lja hela paket med annonser i papperstidning, nAi??ttidning, webb-tv och tv-kanaler. Att vi skulle fA? se en tydlig satsning pA? utAi??kad journalistik bedAi??ms inte sannolikt med nA?got undantag.

// comments_open()

Senaste artiklarna på toppmôtet



samhälle

Helpful Information about Starting The Personal Business

Are you interested to start the private organization? This is since you are actually exhausted by the present task or just since you would just like a lot of higher fork out….

Läs mer ›

onsdag 13 juni

samhälle

23 marketing eficaz e dicas de branding voltadas para criar ainda mais tráfego e fisco

1. Marketing 101: www.teachingss.mcu.ac.th Desenvolva uma mensagem central poderosa e convincente. “Diga alguma coisa, diga bem, diga com frequência. ” Por que eles deveriam comprar de você? ”Por que deveriam disparar uma…

Läs mer ›

måndag 4 juni

samhälle

Perspective Very Very important To Attempt a Successful Home-Based Business!

There are various opportunity searchers (or should we state chance onlookers? ) while using intention involving be contributing with built their minds to make in place their valuable commercial jobs plus occur…

Läs mer ›

lördag 2 juni

samhälle

Tais como avaliar um nome por domínio

Deter saber do tais como valorizar 1 nome por domínio na Internet é importante pelo setor por negócios on-line. Ainda que não exista uma fórmula exata para julgar 1 nome por domínio,…

Läs mer ›

lördag 2 juni