Guldålder

för svenska medier...igen

Var ska mediernas miljardvinster 2010 satsas? I utdelning till ägarna sannolikt, till utveckling av nya medier ja, men knappast på klassisk journalistik. Och nu driver de kommersiella medierna en hård kampanj mot public service, trots att de själva badar i pengar. Regeringen hakar på, för nu handlar det om ideologi. Makten över medierna, makten över näringslivet och den politiska makten ligger nu i samma hand.

media3

Glöm domedagens siffror och bulletiner från 2009. Det är guldålder för svenska medier igen. Det går inte längre att köpa tid för tv-reklam. Allt är slutsålt. Mediehuset Bonniers gjorde en vinst på 2 miljarder kronor 2010. Gamla sorgebarn som Svenska Dagbladet levererar vinst, landsortspressen har svarta siffror och kvällstidningarna gör vinstrekord.

Så nu är den intressanta frågan – vad ska medierna satsa sina stora vinster på? Och varför vill regeringen sänka public service trots att de kommersiella medierna simmar i pengar.

TV4-chefen Jan Scherman tillhör de som driver den nyliberala kulturministern framför sig när det gäller Sveriges Radio och Sveriges Television. Framgångsrikt predikar han att SVT:s sponsring av sportprogram måste upphöra. De promille av reklammarknaden som den sponsringen drar in stör samma marknad, säger han. Och redan har politiken hörsammat hans åsikt. SVT går publikt alldeles för bra för att de kommersiella kanalerna ska vara lugna. Sak samma med radion, som inte ger reklamradion någon ro. Så nu föreslås public service få mindre intäkter och röster höjs för att skrota radio- och tv-avgiften.

SVT otaktiskt

Lite otaktisk får man nog anse SVT-ledningen vara. I den publikt oerhört lyckosamma satsningen på underhållning och sport, så borde SVT ha satsat på ett par nya samhällsprogram vid sidan av Uppdrag granskning, Rakt på med Sverker, någon enstaka dokumentär och Korrespondenterna. Det är för tunt med program som speglar Sverige och utlandet och det är för tjockt med underhållning och lek. Och snart är de mycket framgångsrika sportprogrammen i SVT borta – de penningstinna kommersiella kanalerna med TV4 i spetsen ligger just nu och köper upp alla sändningsrätter på sportsidan.

SR smartare

Sveriges Radio är lite smartare i sitt agerande mot politiken. Först tar den moderate vd:n Mats Svegfors fajten med kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth(M) när det gäller hennes ambition att snäva in friheten för public service. Till exempel ska de inte få göra nya satsningar i sin verksamhet utan att först ha fått klartecken av byråkratin och indirekt regeringen. Och därmed får alla konkurrenter tillgång till alla nya idéer i SR och SVT. Till exempel hade SVT Play aldrig kunnat startats om de nya reglerna gällt. Men SR tar alltså strid samtidigt som man är väldigt tung i sin samhällsbevakning. Och nu startar Radioleaks, där lyssnarna anonymt kan lämna tips om oegentligheter i samhället. Du behöver inte ens tala med en journalist för att lämna ditt tips.

Pressen ökar starkt

Dagspressen ökade sin annonsförsäljning med 10 procent under 2010 och kvällspressen med hela 17 procent. Då är att märka att tappet i dagspressen 2009 var nära 20 procent, så återhämtningen fortsätter i hög fart under 2011. Tillväxten för tv-reklam var 18 procent under 2010, visar färsk statistik och nätannonseringen slog rekord med en uppgång på nära 15 procent. Och från en visserligen låg nivå så fördubblade webb-tv sin reklammarknad till 150 miljoner kronor. Webb-tv har faktiskt passerat bio som mediekanal. Lägg så till läsplattor som Ipad, där försäljningen bara ökar, och där man första kvartalet 2011 också kommer att mäta reklammarknaden för första gången. De nya medierna tar marknadsandelar, men papperstidningarna och tv-reklamen är fortfarande ojämförligt största inkomstbringaren för mediehusen.

TV4 och Expressen vinstmaskiner

En av jättarna, Bonniers, hade 2010 en omsättning på över 30 miljarder kronor. Resultatet före finansnetto var 2,1 miljarder. Koncernens annonsintäkter ökade med nära 8 procent. I affärsområdet där TV4 och Expressen ingår blev resultatet 1,2 miljarder kronor. De gamla ångloken står för halva koncernens resultat medan alla pratar nya medier. Bonniers affärsområde Books gav ett netto på 720 miljoner!

AB online i nytt rekord

Schibsted Sverige som äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet gjorde 2010 en vinst på 502 miljoner kronor. Aftonbladet bidrog med 310 miljoner och SvD med 92. Intressant är att AB online, alltså nätreklamen på Aftonbladet drog in hela 107 miljoner i vinst! Sannolikt svenskt rekord på nätet. Ute i landet gick Sydsvenskankoncernen med 45 miljoner i vinst 2010 från ett stort minus året innan.

Utdelning och nya medier?

Den stora frågan är vad mediehusen gör med sina stora vinster. Upplagorna viker kraftigt och tidningarna redovisar då hellre räckvidd, alltså hur många som läser tidningen inklusive den på nätet. Ingen gör några allvarliga försök att börja ta betalt på nätet, men eftersom intäkterna börjar komma på webben är en gissning att satsningen där fortsätter. Liksom att sälja hela paket med annonser i papperstidning, nättidning, webb-tv och tv-kanaler. Att vi skulle få se en tydlig satsning på utökad journalistik bedöms inte sannolikt med något undantag.

// comments_open()

Senaste artiklarna på toppmôtet



samhälle

Prediksi Togel Online

Prediksi Togel Online – Chelsea, dan sang pelatih Jose Mourinho akan berusaha keras untuk bisa mencari pemain yang bisa memberikan kontribusi yang lebih baik lagi nantinya. Menurut pihak prediksi bola hari ini…

Läs mer ›

onsdag 14 juni

samhälle

TogelToto.net Agen Togel Terpercaya

TogelToto.net Agen Togel Terpercaya – Dari semua yag telah di lakukan itu jgua membuat pihak Manchester City akan melakukan sebuah niat untuk menambahkan gaji yang telah di dapatkan oelh peamin yang sekarang…

Läs mer ›

torsdag 30 mars

Missa inte!

Louisiana

110808_My House_P1140225
Läs mer › Kommentering avstängd

måndag 8 augusti

Missa inte!

Musikens makt

110808_musikensmakt_bg_media4
Läs mer ›

måndag 8 augusti