Stackars, stackars SJ

Nej, SJ lyckas inte. Hur Ai??n personalen sliter. Det Ai??r ett systemfel bakom alla fAi??rseningar och incidenter. Och anledningen Ai??r sA? enkel – kortsiktiga vinstkrav ger bristande underhA?ll och ingen reserv. DAi??rfAi??r fryser en man med rullator pA? perrongen i GAi??llivare.

TA?g 96 gick frA?n LuleA? torsdagen den 11 november kl 10.01. Det skulle vara i Boden kl 10.26, men kom dit kl 10.40. FAi??rseningen gjorde absolut ingenting fAi??r i Boden invAi??ntades tA?get sAi??derifrA?n som var en knapp halvtimme fAi??rsenat. Just nu, strax efter klockan 10 pA? torsdagen fA?r lokfAi??rare, tA?gmAi??stare, tA?gklarerare reda pA? att det Ai??r stopp i LinaAi??lv norr om GAi??llivare. TA?get norrut tidigare pA? morgonen river ner kontaktledningen dAi??r. Passagerarna fA?r sitta i tA?get flera timmar. FAi??rberedelser vidtas, men resenAi??rerna i tA?g 96 hA?lls ovetande. Kanske vill man inte oroa fAi??r mAi??jligen kan banan norr om GAi??llivare vara farbar vid 13-tiden eftersom det brukar ta 6 timmar att reparera en nedriven kontaktledning.

Stockholm chansar?

LokfAi??rare, tA?gmAi??stare och trafikklarerare i Boden har ingen beslutsrAi??tt om A?tgAi??rder. Allt bestAi??ms av SJ:s trafikledning i Stockholm. Den vet att persontA?g 96 med nA?got hundratal mAi??nniskor ombord inte kan passera GAi??llivare, men kanske chansar den Ai??ndA? och struntar i att bestAi??lla en landsvAi??gsbuss fAi??r de mAi??nniskor som ska till Kiruna och Narvik.

FAi??rst strax fAi??re kl 13, pA? det fAi??rsenade tA?g 96 meddelar tA?gmAi??staren i radio.

–Jag har en trA?kig nyhet. Ni mA?ste byta till buss i GAi??llivare. Bussen stA?r pA? framsidan av stationen och glAi??m inget bagage.

Det tA?gmAi??staren inte vet Ai??r att trafikledningen inte bestAi??llt nA?gon buss i tid. Ett 50-tal resenAi??rer huttrar i kylan, nA?gon med rullator kommen frA?n Sunderby sjukhus, en grupp turister pA? 16 personer, barnfamiljer, tvA? med hundar. TA?gmAi??staren ringer fAi??rtvivlat till trafikledningen, men hon kommer inte fram. Efter mycket lA?ng vAi??ntan fA?r hon besked att bussen kommer om en timme och hon ber resenAi??rerna gA? in i vAi??ntsalen.

OnAi??dig fAi??rsening

Strax efter kl 16 kommer den HAi??rvallbuss till Kiruna central dit tA?g 96 skulle ha kommit kl 13.54. NAi??r passagerarna lAi??mnar bussen rusar 50 personer ut frA?n vAi??ntsalen i Kiruna och fAi??rsAi??ker komma in i bussen. Men den ska inte gA? tillbaka till GAi??llivare-LuleA?, det ska en annan buss gAi??ra. En taxibuss tar narvikresenAi??rerna till grannlandet. TA?gmAi??staren Ai??r ledsen, men mycket professionell. Hon fick inte chansen att gAi??ra sitt bAi??sta.

–Om jag vetat att ingen buss bestAi??llts av Stockholm, sA? hade passagerarna fA?tt sitta kvar pA? tA?get i GAi??llivare och vi hade bjudit pA? kaffe och mackor. Men jag kommer inte fram till trafikledningen och Ai??r ovetande om kaoset, berAi??ttar hon.

PlA?ster pA? brutet ben

Vad Ai??r sensmoralen i denna lilla vardagshAi??ndelse? Jo, SJ har satsat 300 miljoner kronor pA? att inte upprepa fAi??rra vinterns kaos. Men det hjAi??lper inte att sAi??tta plA?ster pA? ett brutet ben. Det mA?ste lagas. En trafikledning som har hela Sverige som verksamhetsfAi??lt hinner inte parera incidenter 120 mil bort. Den klarar inte av att fA? fram en buss med fyra timmars varsel. Jo, bussar fanns, men nA?gon mA?ste bestAi??lla dem. Kontaktledningen mellan Kiruna och GAi??llivare Ai??r usel, enligt en reparatAi??r toppmotet talar med. UnderhA?ll pA?gA?r, men man har inte hunnit med allt. Denna gA?ng kan det ocksA? vara ett bristande underhA?ll pA? lokets strAi??mavtagare.

Kortsiktiga vinstkrav gA?r fAi??re. UnderhA?ll och reservmaterial kommer i andra hand. En hA?rt centraliserad och underbemannad trafikledning klarar inte sin uppgift. Det fAi??religger ett systemfel i de allmAi??nna kommunikationerna i Sverige. DAi??rfAi??r fryser resenAi??rerna pA? perrongen i GAi??llivare trots hA?rt arbetande SJ-personal pA? tA?get. Men den fick aldrig chansen att gAi??ra ett fullgott jobb. lady-era pills walmart online pharmacy login

En kommentar

  1. Kjell Johansson skriver:

    Ja, det är för bedrövligt att politiker och ekonomer har förstört tågtrafiken. Fast i södra Sverige är mitt intryck ändå att det funkar hyfsat, åtminstone när det inte snöar. Men lite får vi nog skylla oss själva. Om fler protesterat, och fler journalister skildrat eländet konkret som Lindberg gör, skulle det nog ha varit bättre. Som optimist tror jag på att folk som bryr sig kan åstadkomma stora saker.

// comments_open()

Senaste artiklarna på toppmôtet



samhälle

Term Paper Writing Service – the Story

Term Paper Writing Service Last, the short-term newspapers are merely untrue and unethical. Our professional newspaper authors will create certain most of their newspapers are highly well-researched, since they believe that probably…

Läs mer ›

torsdag 20 september

samhälle

Purchasing an Essay Online – an Overview

Ergo, in the event that you are ready to request a custom writing services for help, you may want todo it. You may ask online writing products and services such as assistance….

Läs mer ›

fredag 14 september

samhälle

New Ideas Into Essays Writer Never Before Revealed

Additionally, know how to deal with your own time and effort and you’ve got to possess exemplary analytic and writing talents. So it will not matter what type of job you will…

Läs mer ›

torsdag 13 september

samhälle

The Ugly Side of Buy Royal Essay Uk

But not just the name-stock had shifted. Unfortunately it’s not untruthful either. In addition, I have requested him. ‘I understand I am privileged. And there’s much more to come. The Debate Over…

Läs mer ›

onsdag 12 september